dissabte, 10 d’abril del 2021

La revolta dels animals

 


  Al mas de Mr. Jones els animals estan revolucionats, cansats de treballar per a ell a canvi de menjar racionat, treball esgotador i el que ells consideren una miserable vida. El Vell Patriarca, porc guanyador de premis i ja gran, fa un discurs on explica als seus companys del mas, des de les gallines fins als cavalls, les seves raons per justificar una enemistat perpètua envers els humans. A partir d'aquest moment, tots els animals van prenent consciència poc a poc del que és la seva vida en el mas al servei dels humans, els ànims es van aixecant fins que esclata la revolució dels animals, que acaben expulsant Mr. Jones del mas. A partir d'aquí s'han de fer una sèrie de coses per mantenir el benestar dels que hi vuien, gestionar el menjar, les hores de feina, etc. I com que els porcs són considerats els més intel·ligents i són dels pocs animals que saben llegir, són escollits per dirigir el mas.

  Aquesta curteta novel·la de George Orwell és un mirall del funcionament de les dictadures, de com comencen i de com van modelant i canviant les seves primigènies idees adaptant-les a la conveniència dels qui manen per fer-los més grans, més rics i mantenir-se en el poder adoctrinant i enganyant les masses. De fet quan la llegia tenia la sensació que tot això m'era molt familiar, tot i que no vivim en una dictadura el comportament dels porcs que manen em recorda a alguns polítics actuals.

  La revolta dels animals és una lectura obligatòria en algunes escoles, ho hauria de ser a totes i sempre acompanyada d'un debat posterior amb algun professor que tingui un gran sentit crític, és un llibre molt més que recomanable per a tothom.

2 comentaris:

  1. És un llibre espectacular. Fa molt temps que havia vist la coneguda pel·lícula de dibuixos, però en mirar-la de petit, segurament no vaig captar-ne gens l'essència. Ara fa uns anys vaig voler llegir el llibre i em va meravellar. Hi estic d'acord, caldria que fos de lectura obligatòria a tot arreu, no em cansaré de recomanar-lo. De fet, em va agradar més aquest que el conegut 1984, que també hauria de ser obligatori, però que la manera com està escrit em resulta una mica pesada. En tot cas, dues obres cabdals.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Completament d'acord Xexu, tot i que a mi 1984 no se'm va fer gens pesada. No sabia que hi havia una pel·lícula de dibuixos, potser hauré de mirar de trobar-la i veure-la.

      Elimina