dilluns, 10 de setembre del 2012

La plaça del Diamant


   Què puc dir sobre aquesta gran novel·la que no s'hagi dit ja abans? No sóc lectora de Mercè Rodoreda, només he llegit Aloma i perquè era lectura obligatòria a l'institut (moltes gràcies, professor/a que ens ho vas fer llegir). Fa poc es va fer una lectura conjunta al QL, però no em va venir de gust afegir-me en aquell moment, tot i que no havia de buscar el llibre, que ja el tenia a casa. I tornant de vacances, el trobo en un prestatge on l'havia deixat a l'espera del seu moment, que va arribar la setmana passada.


   La Natàlia-Colometa és un dels millors personatges que mai he vist descrit en una novel·la, tan senzilla, tan simple, tan bé com explica en primera persona el seu camí per la vida. Com es deixa arrosegar pel Quimet, que segurament no estava gaire bé del cap, cosa que queda justificada quan la mare d'en Quimet explica com li va caure de petit i es va donar un cop al cap, només trobo aquesta manera de justificar el seu comportament. Bé, aquesta i l'educació masclista que rebien els homes en aquella època. I la descripció de la vida en el barri de Gràcia, fantàstica. 

   És una demostració que amb gran senzillesa d'estil i sense recargolaments lingüístics es pot aconseguir arribar al cor del lector, que és on m'arribat a mi i a moltíssima gent.

4 comentaris:

  1. Fa uns sis o set anys em va agafar la dèria de llegir a la Rodoreda, vaig rellegir, gairebé seguits, tots els llibres que tenia a casa, uns sis. Vaig gaudir moltíssim de la senzillesa de la prosa i del fluir fàcil dels relats. “Aloma”, ves per on, em va decebre una mica, el que més em va agradar “Quanta, quanta guerra”. Una molt bona escriptora.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Quanta, quanta guerra el tinc pendent, m'agradaria llegir-lo algun dia. Suposo que deu tenir un rerefons molt trist, només amb el títol ja ho sembla. Gràcies per la recomanació ;)

      Elimina
  2. Totalment d'acord, Rodoreda és indescriptible i "La plaça del diamant", una obra mestra.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Així és, tothom en parla molt bé, i així ho he pogut comprovar. No sempre una obra mestra t'arriba tan a dintre com "La plaça del Diamant".

      Elimina